27.SURAH – YUNUS :(27)

     Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; tiadalah bagi mereka pelindung dari (seksa) Allah; muka mereka (hitam legam) seolah-olahnya ditutup dengan beberapa bahagian (yang gelap-gelita) dari malam yang gelap-gelita. Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

10:27

وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ

Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat),

السَّيِّئَاتِ adalah dosa-dosa yang dilakukan. Merangkumi berbagai jenis dosa. Dosa yang paling besar adalah dosa syirik. Selain dari dosa syirik, ada banyak lagi dosa-dosa lain. Antara yang manusia jarang tahu adalah dosa amalan bidaah. Apakah balasan kepada mereka yang melakukan dosa-dosa itu?

 

جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا

balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya

Mereka akan dibalas dengan kadar yang sama dengan kejahatan yang mereka lakukan. Berbeza dengan kebaikan yang kita lakukan. Kalau kita berbuat baik, kita akan dibalas berganda-ganda tetapi kalau buat jahat, kita hanya dibalas sama dengan kejahatan yang dilakukan. Sekurang-kurang balasan yang akan diberikan kepada kebaikan yang dibuat adalah sepuluh kali ganda dari kebaikan itu. Dan ianya boleh digandakan lebih banyak lagi mengikut kehendak Allah.

 

وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ

serta akan ditutup dengan kehinaan;

Muka mereka akan hitam kehangusan. Mereka dibalas dengan kehinaan kerana semasa di dunia mereka menghina agama. Apabila tidak taat dan mengikut ajaran agama, itu sebenarnya menghina agama.

Seperti yang telah diberitahu, mereka akan dibalas dengan apa yang mereka lakukan semasa di dunia. Dan oleh kerana semasa di dunia mereka menghina agama, maka mereka pun akan dibalas dengan kehinaan di akhirat nanti. Semoga Allah selamatkan kita dari perbuatan ini.

 

مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ

tiadalah bagi mereka penyelamat dari Allah;

Sudahlah mereka tidak dapat menyelamatkan diri mereka sendiri, mereka pun tidak ada sesiapa pun lagi yang akan menjadi penyelamat mereka. Perkataan ‘dari Allah’ bermaksud ‘dari seksa Allah’. Tidak ada yang akan menyelamatkan mereka dari seksaan Allah.

Ataupun ayat ini boleh bermaksud mereka tidak akan mendapat pertolongan ‘dari Allah’. Iaitu, Allah tidak akan menolong dan menyelamatkan mereka. Mereka berharap Allah akan menolong mereka tapi tidak sekali-kali. Sebagai contoh, orang yang buat amalan bidaah, mereka sangka mereka dah buat benda yang baik, maka mereka ingat Allah akan selamatkan mereka. Tapi rupanya mereka akan dihukum kerana amalan bidaah adalah perbuatan dosa yang memasukkan manusia dan jin ke neraka. Oleh itu, berhati-hatilah dengan bidaah. Fahamilah apa maksud bidaah dan kenalilah mana amalan bidaah. Dan jangan buat walau satu pun amalan bidaah.

Apabila ada perkataan لَهُم (untuk mereka) dalam ayat ini, ianya adalah penekanan bahawa ahli neraka sahaja yang tidak ada penyelamat dan penolong. Tapi kepada ahli syurga, akan ada عَاصِمٍ (penyelamat) untuk mereka nanti.

 

كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا

Muka mereka seolah-olahnya ditutup dengan pecahan dari malam yang gelap-gelita.

Di dunia kita boleh tutup kehinaan kita. Kita buat-buat gembira, buat-buat tak kisah. Orang ramai kebanyakannya tidak tahu pun kehinaan yang kita ada. Tapi di akhirat, ianya tidak dapat ditutup. Semuanya akan jelas kelihatan kepada semua yang melihat. Akan ada tanda yang akan diberikan.

 

أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ

Mereka itulah ahli neraka,

 

هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

mereka kekal di dalamnya.

Kesalahan dosa syirik akan menyebabkan seseorang itu akan kekal dalam neraka. Walaupun semasa hidupnya dia mengaku Islam, mengucap syahadah dan beramal dengan amalan Islam seperti solat dan puasa. Tapi kalau dalam masa yang sama, dia ada mengamalkan amalan syirik, maka dia akan kekal dalam neraka. Inilah bahayanya dosa syirik. Itulah sebabnya kita kena faham betul-betul dengan dosa syirik ini. Supaya kita dapat elak dan dapat beritahu kepada orang lain. Alangkah malangnya kalau kita sangka kita beragama Islam tapi akhirnya masuk neraka dan kekal pula di dalamnya?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s